De impact van bedrukte promotiematerialen

Ja, we leven in een digitale wereld en het lijkt wel alsof marketeers zich alleen nog op online marketing richten om nieuwe klanten aan te trekken. Ook ik ben er schuldig aan. Doordat marketeers de marketing-inspanningen vooral online hebben ingericht, zijn promotionele producten door de jaren heen verwaarloosd. Is dat terecht of een gemist kans?

Hebben bedrukte promotiematerialen nog wel effect?

Een onderzoek uitgevoerd door Advertising Specialty Institute (ASI) legt uit wat u moet weten over de effectiviteit van promotionele producten. Wij behandelen de belangrijkste punten uit de samenvatting van het onderzoek.

Volgens het onderzoek houden de meeste mensen promotionele producten gedurende gemiddeld acht maanden. Dat betekent dat uw reclame langer zichtbaar is dan een eenvoudige banner of pop-up op een website. De werkelijke tijd is afhankelijk van het product.

Ook worden promotionele producten vaak door meerdere mensen gebruikt. Een goed voorbeeld is een bedrukte pen die in de keukenlade ligt van een huishouden en door iedere bewoner gebruikt kan worden. Ook deze mensen zien uw reclameboodschap.

Het overgrote deel van de ontvangers van bedrukt promotiemateriaal geeft aan dat zij een positieve indruk van het bedrijf krijgen. U heeft dus in feite een gunstige merkboodschap door eenvoudigweg enkele gratis producten weg te geven. Mensen houden ten slotte van gratis producten!

Promotiematerialen inzetten als marketingtool?

De genoemde punten zijn slechts enkele conclusies uit het onderzoek. Met andere woorden: promotionele producten bewijzen nog steeds hun waarde, zolang ze maar op een goede manier worden ingezet. Een andere belangrijk punt – dat niet vermeld is in het onderzoek – is dat promotiemateriaal een stuk goedkoper zijn dat traditionele media, zoals radio, kranten en tv. Wat zijn nog meer redenen om promotiematerialen in te zetten als marketingtool?

De meeste bedrijven zetten promotiematerialen in om de naamsbekendheid te vergroten. Door het uitdelen van gratis promotiematerialen worden ontvangers regelmatig aan het bedrijf herinnert. Het is dan wel de bedoeling dat de ontvangers iets aan de producten hebben, anders verdwijnen deze linea recta in een stoffige lade en daar heeft een bedrijf niets aan. Misschien kan je jezelf zo’n vergelijkbare situatie voor de geest halen?

Zorgen voor een blijvende herinnering

Ruim de helft van de ontvangers van promotionele producten herinnert zich het merk dat daarop is gepresenteerd. Ter vergelijking: niet eens de helft van dat percentage (28%) onthoudt de boodschap van televisiecommercials. Met andere woorden: promotionele producten worden beter herinnert dan tv commercial.

Een andere reden om gebruik te maken van promotiematerialen met logo is het vergroten van de loyaliteit van bestaande klanten. Door af en toe bedrukte promotiematerialen weg te geven aan bestaande klanten, zullen klanten zich positiever opstellen naar het bedrijf. Mensen die positief denken over een bedrijf zullen minder snel geneigd zijn om over te stappen naar een ander bedrijf.

Goedkope manier om te communiceren met (potentiële) klanten

Marketingactiviteiten kunnen enorm kostbaar zijn en juist kleine bedrijven worden uitgedaagd creatief om te gaan met een vastgesteld marketingbudget. Online campagnes en traditionele media, zoals tv/radio, zijn enorm kostbaar en juist promotiematerialen bieden een goedkope oplossing. Bovendien hebben deze hun waarde al bewezen. Promotiematerialen zijn dus niet alleen goedkoop, maar ook enorm effectief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.