Is uw website al mobielvriendelijk?

Een cruciaal onderdeel van marketing is niet alleen weten waar, maar ook hoe uw doelgroep uw boodschap zal vinden. Tegenwoordig is het ‘hoe’ anders dan een decennium geleden. Veel mensen maken nu verbinding met internet via telefoons, tablets en zelfs horloges in plaats van desktop. Daarom is het optimaliseren van de bedrijfswebsite voor mobiel niet alleen slim, maar ook noodzakelijk.

Welke elementen moeten specifiek worden opgenomen en welke worden weggegooid bij het optimaliseren van een website voor mobiele apparaten?

1. Maak het razend snel

Mobiele verbindingen zijn traag en gebruikers willen een onmiddellijke ervaring. Analyseer uw site via een tool zoals Google Page Speed om een checklist te krijgen van alles wat nodig is om de website snel te maken. Hiermee kan u snel winnen en dat heeft onmiddellijk invloed op zaken als zoekmachineoptimalisatie (SEO) en bounce percentages.

2. Gebruik het zelf op mobiel

Als u uw site niet op mobiele apparaten gebruikt, krijgt u geen goede site. Besteed een deel van een dag in het veld en probeer uw site te gebruiken om te doen wat uw gebruikers doen. Het kan pijnlijk zijn, maar je ervaart wat je gebruikers zien en doen. Dit is van onschatbare waarde.

3. Houd het simpel

De bestemmingspagina moet extreem kort zijn, met eenvoudige koppelingen naar de belangrijkste inhoud waarnaar de gebruiker op zoek is. Uw hoofdpagina moet enkele ideeën met een groot beeld bevatten met een link die de gebruiker naar de kerninhoud brengt waarnaar ze op zoek zijn. De hoofdpagina moet gestroomlijnd zijn voor snelle navigatie en gemakkelijk voor mobiele gebruikers om te navigeren, zonder gekke opmaak en te veel woorden.

4. Verkies media boven tekst

Maak gebruik van boeiende media, zoals afbeeldingen en video’s, boven tekst op mobiele apparaten om interesse te wekken. Laat mensen bovendien eenvoudig contact met u opnemen via chat of een eenvoudig aanmeldingsformulier. Gemak staat centraal op mobiel en het hoeft dus niet de volledige ervaring te bieden die een website biedt.

5. Maak gebruik van testprogramma’s

Volgens een Statista onderzoeksrapport uit 2018 komt 47,2% van al het internetverkeer van mobiele gebruikers. Deze gebruikers besteden vaak tweemaal zoveel minuten online als desktopgebruikers. Websites moeten voor mobiel zijn geoptimaliseerd om te voldoen aan de behoeften van onze wereld met mobiele telefoons. Emulators en testprogramma’s zoals BrowserStack of SmartBear kunnen helpen om de mobiele ervaring te stimuleren.

6. Feedback van klanten vragen

Test en gebruik de mobiele versie zoals een klant dat doet. Bekijk wat ze leuk en niet leuk vinden aan uw mobiele versie en breng wijzigingen aan die aangeven hoe de mobiele versie het meest wordt gebruikt. Klanten willen graag uitleggen hoe ze deze mobiele sites gebruiken, dus er is een schat aan informatie beschikbaar om te creëren wat werkt.

7. Concentreren op wat het belangrijkst is

Wanneer u weinig ruimte op uw site hebt, dan wordt het nog belangrijker om het hoofddoel van een webpagina te achterhalen. Op dit deel zal u zich meer moeten richten. Een eenvoudig voorbeeld is de productpagina van een e-commerce website. Het belangrijkste doel van deze pagina is om meer informatie te geven en het product te verkopen. De knop ‘Kopen’ moet hier prominent aanwezig zijn. Als je weet of foto’s meer informatie geven dan woorden doen, dan kun je bepalen hoe groot de foto’s zijn of wat de lengte van de tekst is.

8. Creëer een responsieve platform overschrijdende site

Zorg ervoor dat u een responsieve website maakt die werkt op alle mobiele besturingssystemen (iOS / Android / Windows) en op tablets. Let er bovendien op dat de schermgrootte op verschillende devices van elkaar afwijkt, maar dat de website nog wel goed werkt op mobiel. Dan is ondersteuning voor desktop een veel eenvoudiger klusje.

9. Vergeet je duim niet

Het is eerst belangrijk om de klant te begrijpen. Zijn ze eerst mobiel, begin dan met de meest beperkte mobiele ontwerpen en breid dit vervolgens uit naar tablet en desktop. Ten tweede, zorg ervoor dat de inhoud binnen twee tot drie seconden wordt geladen en eenvoudig kan worden genavigeerd met slechts een duim. En ten derde, zorg ervoor dat uw call-to-action in minder dan 30 seconden kan worden uitgevoerd.

10. Geen ervaring? Vraag hulp van professionele bedrijven

Als u geen ervaring hebt met het ontwikkelen van een mobiele versie van uw website, vraag dan hulp van professionals. Deze bedrijven hebben ervaring en weten precies wat goed is en wat niet. AppartMedia zet bijvoorbeeld eerst uw wensen op papier en gaat vervolgens aan de slag. Net zo lang tot u tevreden bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *